עבודה עם ילדים עם צרכים מיוחדים

עבודה עם ילדים עם צרכים מיוחדים- להיות תראפיסט ABA/ קרן ארז מנהלת מרכז מטר"ה ברעננה

עבודה עם ילדים עם צרכים מיוחדים– להיות תראפיסט ABA/ קרן ארז מנהלת מרכז מטר"ה ברעננה

תחילת דרכי עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים הייתה מקרית. חברה סיפרה לי שהיא עובדת עם ילד עם אוטיזם בבית ושזה ממש "תפור" עליי. לא היה לי מושג מה זה בכלל. מעולם לא הייתה לי התנסות קודמת בעבודה עם ילדים, הייתי סטודנטית לעבודה סוציאלית ולא היה לי מושג לאיזה עולם קסום אני נכנסת. הגעתי לראיון היכרות עם אב לשתי ילדות עם פיגור ואוטיזם. הוא שאל אותי כל מיני שאלות שלא הבנתי את משמעותן (כמו למשל, האם גמלתי פעם ילד? לגמול ילד… ממה? ). עד היום אני לא באמת יודעת למה הוא קיבל אותי לעבודה אך זו הייתה תחילת דרכי המקצועית וצלילה ראשונה לעולם מרתק של עבודה עם ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים והיכרות ראשונה עם תחום ניתוח התנהגות – מה שהוביל אותי להקמת מרכז טיפולי ולרצון להכשיר תרפיסטים מסורים ומקצועיים.

עבדתי עם שתי הילדות המדהימות האלו במשך שש שנים. התחלתי את דרכי כתרפיסטית ABA , בהמשך הייתי רכזת של התכנית ולבסוף מנחה. למדתי המון, למדתי תחום חדש. קיבלתי כלים מצוינים והצלחתי לקדם את הילדות באופנים רבים. נהניתי מכל רגע. בתחילה רק ביצעתי מה שהמנחה שלי אמר לי לעשות. לא תמיד הבנתי למה הוא בחר ללמד מיומנות מסוימת ולא אחרת או למה בחר להגיב להתנהגויות שלהן בדרך שבחר. עם הזמן, התחלתי להבין שקורה כאן משהו בלתי צפוי מבחינתי. שהילדות מתקדמות למקומות שלא האמנתי בכלל שיוכלו להגיע אליהם. שתי הילדות אובחנו עם אוטיזם ופיגור בינוני עמוק, נגמלו מחיתולים, החלו להיות עצמאיות יותר ויותר, החלו לדבר עם לוח תקשורת במשפטים שלמים (!!!) ויצרו איתי קשר של אמון. הן למדו ללכת איתי לטיול ולהתנהג ממש יפה, לאכול בחוץ, לשחק במשחקים רבים, ליהנות מפעילויות מגוונות ועוד כל כך הרבה. אהבה עצומה אליהן יחד עם תחושת גאווה ליוו אותי לאורך כל התקופה.

במקביל סיימתי את לימודי עבודה סוציאלית – מקצוע נפלא בעיני, והתחלתי לעבוד עם ילדים ונוער בסיכון. הצלחתי ליצור קשרים טיפוליים מאד טובים עם הילדים אך לא הצלחתי לראות התקדמות משמעותית ושינוי התנהגותי. בחדר הטיפולים נוצר קשר מעולה, הועלו נושאים רבים ונוצר אמון, אך בפועל לא נראו שינויים. ניסיתי להבין איך יכול להיות שבמקום עבודה אחד אני מצליחה לקדם את הילדות כל הזמן ובמקום עבודה שני יש תקיעות.
התחלתי להבין שאני צריכה ללמוד ולהעמיק יותר. להבין מה בדיוק אני עושה עם הילדות ואיך זה יכול לקדם גם את בני הנוער עימם עבדתי. בתחילה בעיקר שאלתי שאלות את המנחה שלי ובהמשך הלכתי ללמוד לימודי ניתוח התנהגות. כאשר יישמתי את הכלים שלמדתי גם בעבודה עם בני הנוער, התקיעות החלה להשתחרר והתחלתי לראות התקדמות.

כבר אז, החל להפציע בי החלום, החלה לחלחל בי ההבנה, כי חשוב ללמד כל מטפל את הכלים הללו וכי ככל שהמטפל מבין יותר, כך הוא מבצע את עבודתו בצורה טובה ומקצועית יותר. לאור זאת, בניתי יחד עם צוות מטר"ה, קורס לתראפיסט/ מטפל התנהגותי (ABA)  :קורס המכיל בתוכו גם את כל הידע המקצועי הבסיסי בתחום ההתנהגותי, אך גם הצצה ונגיעה בתחום עולם הטיפול הרגשי. השילוב הזה שבין ההתנהגותי והרגשי הוא מפתח לטיפול שהא יעיל מאוד ומלא ברגישות ונותן מקום לילד ולמשפחתו.

קורס תראפיסטים ABA חשוב שיכיל את כל אבני היסוד שהטפל צריך בתחום המקצועי, אך גם את ההבנה מי הלקוח שלו. הצצה לתוך העולם אליו נכנס. העולם המשפחתי אליו נכנס (אנחנו עובדים בתוך הבית של הילדים, בצמוד להורים ולאחים ולכל בני המשפחה), העולם הרגשי של הילד והמורכבות שבתפקיד.

מטפל/ תראפיסט ABA עובד עם מגוון רחב של קשיים, גילאים שונים ומורכבות שונה של תכנית. כיום, אנו עובדים עם ילדים החל מגיל שנה ושלושה חודשים עד גיל בגרות. העבודה כמובן שונה באופייה בכל גיל אבל לא במהותה והיא נשענת על אותם ההליכים והעקרונות.

מה כוללת עבודת התראפיסט/ המטפל ההתנהגותי?

העבודה מקיפה את תחומי החיים השונים ובהם שפה ותקשורת, חברתיות, מוטוריקה גסה ועדינה, יכולות משחק ברמות שונות, פיתוח יכולות קוגניטיביות בהתאם לגיל, הקניית עצמאות וכישורי חיים. לכל ילד נבנית תכנית ייחודית, המותאמת לצרכיו ויכולותיו. התכנית מתורגלת על ידי צוות של מטפלים באופן אינטנסיבי וכך מסייעת לילד לרכוש מיומנויות חשובות ולצמצם פערים. השם הנפוץ בארץ לתכניות מסוג זה הוא תכניות ABA (Applied-behavior-analysis- ניתוח התנהגות יישומי).

הצוות המטפל בתכניות ABA  כולל שלושה תפקידים מרכזיים: מנתח התנהגות אשר בונה את התכנית, מנחה את ההורים והצוות ועובד בקשר ישיר עם מטפלים פרא רפואיים אחרים. רכז הצוות, שהוא מטפל ABA בכיר אשר עובד עם הילד באופן פרטני ומוודא כי המטפלים האחרים עובדים בתיאום, אוסף נתונים ומכין את חומרי הטיפול. והתראפיסטים (מטפל ABA) אשר עובדים באופן פרטני ואינטנסיבי עם הילד.

על המטפל ההתנהגותי לדעת ללמד בדרך חווייתית ונעימה אך מדויקת יעילה. חשוב לנו כי הילד יחווה הצלחות רבות בתהליך הלמידה וייהנה ממנו. אנו עובדים עם חיזוקים רבים ומוודאים כי הילד הוא שותף פעיל בלמידה. שמחת החיים של הילד היא מדד חשוב עבודתו של התראפיסט/ מטפל התנהגותי.

ככל שגיל הלקוח שלנו עולה, כך מטרות הטיפול משתנות. העבודה עם בוגרים מתמקדת בהקניית מיומנויות חברתיות ושילוב בקהילה ובהקניית מיומנויות עצמאות וכישורי חיים.

הקניית מיומנויות חברתיות נעשית הן באופן פרטני והן על ידי תיווך וסיוע (תורה שלמה וחשובה אותה חשוב ללמוד על מנת לעשות זאת בצורה טובה ונכונה) במצבים חברתיים שונים. כמו כן, ילדים ובוגרים רבים מצטרפים לקבוצות חברתיות על מנת לרכוש מיומנויות אלה.

רכישת כישורי חיים שונים והיכולת לנהל את עצמי הם מטרות משמעותיות מאוד בעבודה התראפיסט/ מטפל התנהגותי שעובד עם בוגרים. המיומנויות מתחלקות לתחומי חיים שונים. שלושת התחומים המרכזיים הם: מיומנויות חיים בסיסיות כגון תקשורת בסיסית תקינה, התלבשות עצמאית,  ניקיון אישי, בטיחות אישית ועוד. מיומנויות עצמאות בבית כגון  התנהגות בארוחות,  ניקיון והדחת כלים, כביסה ועוד. מיומנויות עצמאות בקהילה כגון ניידות בסיסית- התנהגות ברכב, מעלית, מדרגות נעות, אוטובוס, ידע כללי בקהילה- תעודת זהות, מידע אישי, ביצוע קניות ועוד.

זוהי עבודה מגוונת מאוד ומקיפה תחומי חיים רבים ושונים.  זו עבודה מאתגרת ומספקת הדורשת מהמטפל מקצועיות, הבנה וידע. ככל שרמת הידע עולה, כך רמת המקצועיות עולה ותהליכי הלמידה מתקצרים. ככל שרמת הרגישות וההבנה של הלקוח שלי עולה, כך נוצר קשר טוב ואיכותי יותר, אשר מהווה את הבסיס להנאה, שיתוף פעולה והתקדמות. השילוב שבין רכישת הכלים ההתנהגותיים הנפלאים לבין היכולת ליצור קשר של אמון ולהבין את הילד ומשפחתו הן המפתח לטיפול מיטיב ומקצועי.

קראו גם על   pdd | asdקורס aba | שילוב | טיפול רגשי לילדים

גלילה לראש העמוד
Call Now Button דילוג לתוכן